Ο προηγούμενος μήνας είναι γνωστό πως χάρισε στη βιομηχανία της μόδας μια τεράστια απώλεια εξαιτίας του COVID-19. Στις 4 Οκτωβρίου, πέθανε ένας από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές, ο Kenzo Takada, που νόσησε από τον ιό. Ήταν ένας σχεδιαστής που συνέβαλε καθοριστικά στο μέλλον της μόδας με δημιουργίες που, για πρώτη φορά, δε γνώριζαν φύλο. Τώρα, λοιπόν, τι προβλέπεται για το μέλλον της βιομηχανίας της μόδας και ποια είναι η τύχη της εν μέσω πανδημίας;

Σε πανδημία είχε αποδώσει ο Bill Gates κάποτε την επόμενη μεγάλη καταστροφή στην ιστορία του κόσμου και είχε δίκιο. Ξεκινώντας από την Κίνα, άρχισε να εξαπλώνεται πλήττοντας όλους τους τομείς, μαζί και τον χώρο της μόδας.

Το ντόμινο της εξάπλωσης του COVID-19

Η πανδημία ανάγκασε τη βιομηχανία της μόδας να «ρίξει ταχύτητα», με τις πωλήσεις να πέφτουν σχεδόν στο μισό (40% στον τομέα του ρουχισμού).

Η εβδομάδα μόδας σε χώρες και πόλεις της Ασίας (Σανγκάη, Κίνα, Σεούλ, Τόκιο) ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν. Ακολούθησε η αναστολή της εβδομάδας μόδας στη Μόσχα και η ακύρωση των νυφικών εβδομάδων μόδας σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο και Μιλάνο. Όλοι οι συμμετέχοντες σχεδιαστές έχασαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν και να πουλήσουν τα έργα τους. Βέβαια, κάποιοι οξυδερκείς διεξήγαγαν και βιντεοσκόπησαν κάποια μικρά show, χωρίς συνωστισμό, ώστε αργότερα να τα κυκλοφορήσουν στις διάφορες διαδικτυακές πλατφόρμες.

Οι εταιρείες με εργοστάσια σε αναπτυσσόμενες χώρες, όπως το Μπαγκλαντές, ακύρωσαν παραγγελίες αξίας 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων εξαιτίας του COVID–19. Το εργατικό δυναμικό, που ούτως ή άλλως δούλευε για ελάχιστες χρηματικές απολαβές, κατέληξε απλήρωτο. Η πανδημία που μαίνεται και η οικονομία που βρίσκεται σε ύφεση προκαλούν ρωγμές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Πρόχειροι υπολογισμοί καταδεικνύουν μείωση των εσόδων κατά 30% μέσα στο 2020 κι επιπλέον μείωση έως 4% από το νέο έτος.

Η ελεύθερη αγορά φαντάζει πιο ανταγωνιστική από ποτέ

Ενδέχεται η παρακώλυση στην παραγωγή να αφυπνίσει τους καταναλωτές σχετικά με τη ματαιότητα που πλαισιώνει την προσκόλληση στα trends. Το κοινό θα στρέψει την προσοχή του σε second-hand ή off-price καταστήματα. Έτσι, οι οίκοι μόδας ίσως αναθεωρήσουν τις τακτικές τους διαθέτοντας προς πώληση την περίσσεια εμπορεύματος σε χαμηλότερες τιμές.

Οι εταιρείες θα έχουν όλο τον χρόνο, ώστε να προβούν σε ριζικές παρεμβάσεις φροντίζοντας επαρκώς τον βασικό τομέα εμπορικής και επαγγελματικής δραστηριότητας. Ταυτόχρονα, η κοινωνική απομόνωση και η ροπή προς τα ηλεκτρονικά καταστήματα δίνει την επιλογή στις εταιρείες να δώσουν παραπάνω σημασία στο ψηφιακό σύστημα. Τέτοιου είδους ξεκαθαρίσματα θα διαχωρίσουν τον δυνατό από τον αδύναμο και θα κληθούν όλοι να πρωτοπορήσουν στηριζόμενοι σε νέα εργαλεία και στρατηγικές. Αυτό θα έχει ευδιάκριτο αντίκτυπο στη λειτουργικότητα, την παραγωγικότητα και την απόδοσή τους.

Οι αλλαγές στην εφοδιαστική αλυσίδα που πυροδοτεί η έλευση του COVID-19

Πριν την εμφάνιση του COVID-19, ήταν γνωστό ότι οι εταιρείες θυσίαζαν τόσο την περιβαλλοντική ευσυνειδησία όσο και την ηθική αντιμετώπιση στον βωμό του χρήματος. Ωστόσο, με την πανδημία τα κέρδη άρχισαν σιγά σιγά να μειώνονται ή και να εξαφανίζονται. Έτσι, καλούνται να βρουν νέες τακτικές, ώστε να εξασφαλίσουν έσοδα κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με αλλαγές στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Ίσως, τώρα, είναι η ευκαιρία να μεταφερθούν τα εργοστάσια σε κοντινότερη απόσταση από την έδρα τους και να παράγουν μόνο όσα απαιτούνται. Βάση αυτών των αλλαγών αποτελεί η αποδιεθνοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η μεταφορά των εργοστασίων πίσω στην έδρα της εκάστοτε εταιρείας είναι πολύ σημαντική. Συνδυαστικά με την αξιοποίηση του τοπικού εργατικού δυναμικού είναι δυνατόν να αυξήσει στο έπακρο τη βιωσιμότητα και την παραγωγικότητα. Οι εταιρείες θα αναγκάζονται να λογοδοτούν για τις ενέργειές τους βάσει των αυστηρότερων νόμων που διέπουν τις ανεπτυγμένες χώρες. Τα εμπορεύματα θα διανύουν μικρότερη απόσταση από τον προμηθευτή στο κατάστημα με μειωμένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα. Ο καλύτερος έλεγχος της αλυσίδας φέρνει στο φως δυσλειτουργίες που άλλοτε έμεναν στην αφάνεια και τονίζει την ανάγκη των στελεχών να έρχονται σε επαφή με τους ανθρώπους τους και την κοινότητά τους.

Ήρθε, τουτέστιν, η ώρα να ανακατευθύνουμε το ενδιαφέρον μας προς το ποιοτικό και το πρακτικό. Ήρθε η ώρα να σκεφτούμε πέρα από τα τετριμμένα ξεδιπλώνοντας τη δημιουργικότητα μας.

Αγαπάς την μόδα που σέβεται τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον; Έλα στην ομάδα μας στο Facebook και το Instagram, για να γράψουμε μαζί το μανιφέστο της μόδας… από την αρχή!