“Βιώσιμα υλικά”, “vegan πρώτες ύλες”, “κυκλική μόδα” είναι μερικοί σύγχρονοι όροι που χρησιμοποιούνται ευρέως από μικρά και μεγάλα ονόματα του χώρου της μόδας. Γνωρίζεις, όμως, σε τι αναφέρεται ο όρος “κρυφή βιωσιμότητα”;
Ανάγκη για αλλαγές
Η ανάγκη του αγοραστικού κοινού να γνωρίζει τον τρόπο κατασκευής, την χώρα προέλευσης και τα υλικά του ρούχου που αγοράζει, έχει οδηγήσει σε μια σειρά αλλαγών. Οι εταιρείες ακολουθούν διαφορετικές στρατηγικές, με σκοπό την υιοθέτηση και την ένταξη περισσότερων βιώσιμων πρακτικών.
Καθώς η ευαισθητοποίηση για κρίσιμα περιβαλλοντικά ζητήματα αρχίζει και κερδίζει το χαμένο της έδαφος, ο καταναλωτής είναι περισσότερο πρόθυμος να διαθέσει μεγαλύτερο ποσό στις αγορές του, αν κι εφόσον ανταποκρίνονται στις προσδοκίες του. Το ερώτημα που εγείρεται αφορά στην αξιοπιστία και στο βαθμό διαφάνειας, που αντιπροσωπεύει η εκάστοτε εταιρεία. Επιπλέον, καθοριστικό ρόλο παίζει το κατά πόσο ειλικρινής και ουσιαστική είναι η πορεία της προς την βιωσιμότητα.
Greenwashing και κρυφή βιωσιμότητα στον αντίποδά του
Κατά καιρούς, μεγάλες αλυσίδες μαζικής παραγωγής λανσάρουν και διαφημίζουν “πράσινες” συλλογές, συνοδευόμενες από συγκινησιακά φορτισμένους τίτλους όπως “save the planet”. Πολλές φορές αυτού του είδους οι ενέργειες κρύβουν από πίσω κερδοσκοπικούς σκοπούς, παρά μια πραγματική αλλαγή πλεύσης. Αυτή η πολιτική ακούει στο όνομα greenwashing.
Παρόλα αυτά, μέσα στην φρενίτιδα της “βιωσιμότητας”, υπάρχουν εταιρείες που έχουν τροποποιήσει τους ρυθμούς και τους τρόπους παρασκευής των εμπορευμάτων τους, δρώντας αθόρυβα και διακριτικά. Ο λόγος είναι, όχι επειδή δεν ενδιαφέρονται για την ενημέρωση των καταναλωτών, αλλά αντιθέτως επειδή ακριβώς χρειάζεται αφοσίωση και χρόνος για να ενταχθούν σε πράσινα προγράμματα και να τα εφαρμόσουν.
Bash: Εξαιρετικό παράδειγμα κρυφής βιωσιμότητας
Ένα φωτεινό παράδειγμα που δρα αθόρυβα για ένα βιώσιμο μέλλον, είναι η εταιρεία Bash. Με σκοπό να περιορίσει την κλιματική αλλαγή, έχει επιδοθεί σε μια σειρά ενεργειών χωρίς να τις μοιράζεται δημόσια, αποφεύγοντας τυχόν κατηγορίες για επίπλαστη οικολογική συνείδηση.
Το αποτέλεσμα είναι να έχει επιτύχει μέσα σε μόλις τρία χρόνια από το 2018, μία αύξηση της παραγωγής των βιώσιμων προϊόντων της από 2% σε 65%.Επιπλέον, μένοντας πιστή στον σκοπό της, υπηρετώντας την κυκλική μόδα, διαθέτει τα αποθέματά της σε εταιρείες μεταπώλησης και ενοικίασης προϊόντων, σε προνομιακές τιμές, μειώνοντας σημαντικά την άσκοπη σπατάλη φυσικών πόρων.
Μέχρι σήμερα, η εταιρεία δεν έχει επικοινωνήσει τις πράσινες πρωτοβουλίες της, στοχεύοντας σε ένα συλλογικό και συντονισμένο άνοιγμα τον Μάρτιο.
Αγαπάς την μόδα που σέβεται τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον; Έλα στην ομάδα μας στο Facebook και το Instagram, για να γράψουμε μαζί το μανιφέστο της μόδας… από την αρχή!