Το vintage, όπως έχει αποδείξει εδώ και χρόνια, είναι η τάση που ήρθε για να μείνει. Όλο και μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών στρέφεται στην αγορά vintage κομματιών, είτε αυτά είναι ρούχα, είτε παπούτσια και αξεσουάρ. Πλέον, μπορείς εύκολα να επιλέξεις και vintage έπιπλα, βιβλία και άλλα είδη για τις αγορές σου.
Αν και η μεταστροφή στο «παλιό» αποτελεί πραγματικότητα, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι εννοούμε όταν χαρακτηρίζουμε κάτι ως vintage. Σε αυτό το άρθρο, λοιπόν, θα αναφερθούμε στο τι είναι vintage, ενώ θα δούμε και τι είναι antique και retro. Τι λες, ξεκινάμε;
Τι είναι, τέλος πάντων, αυτό το vintage;
Αναζητώντας έναν καθολικό ορισμό της λέξης, παρατηρούμε πως όλοι συγκλίνουν σε ένα συγκεκριμένο στοιχείο: Για να είναι κάτι vintage, πρέπει να είναι μιας περασμένης εποχής. Στη μόδα, η εποχή αυτή κυμαίνεται από τα 20 ως και τα 100 χρόνια. Αν ένα αντικείμενο είναι πάνω από 100 ετών, μπορούμε πλέον να μιλάμε για αντίκα (antique).
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον ορισμό του Cambridge Dictionary, ένα αντικείμενο θεωρείται vintage, όταν αναδεικνύει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της εποχής στην οποία φτιάχτηκε.
Τι εννοούμε, σε πρακτικό επίπεδο, με αυτόν τον ορισμό;
Για παράδειγμα, ένα φόρεμα μπορεί να είναι δημιουργία της δεκαετίας των ‘80s. Όταν, όμως, το συγκεκριμένο κομμάτι δεν έχει τα χαρακτηριστικά στοιχεία της εποχής (π.χ. έντονους ώμους), θα ήταν άστοχο να χαρακτηριστεί ως “80’s vintage dress”.
Κάπως έτσι βλέπει το θέμα των vintage κομματιών και η Anna Wintour, η οποία το 2017 διατύπωσε στη Vogue την εξής άποψη:
“The ‘vintage’ tag can be appended to pieces of at least 20 years old. However, only if these articles showcase characteristics associated with that era.”
– Anna Wintour, Vogue’s editor-in-chief.
Antique, αγάπη μου
Τι συμβαίνει, όμως, με τα κομμάτια που μετρούν πάνω από 100 χρόνια ζωής;
Για παράδειγμα, εκείνο το ρολόι – κειμήλιο – της προγιαγιάς σου, μπορεί να θεωρηθεί vintage; Σύμφωνα με τους επίσημους ορισμούς, όχι. Έχεις στην κατοχή σου μία αντίκα!
Όλα τα αντικείμενα των οποίων η δημιουργία χρονολογείται τουλάχιστον στον περασμένο αιώνα, εμπίπτουν στη κατηγορία antique. Όπως είναι λογικό, διακρίνονται και από μεγαλύτερη αξία λόγω του σπάνιου και ιστορικού χαρακτήρα τους. Όμως, σε περίπτωση που μιλάμε για αγοραπωλησία τέτοιων κομματιών (ενδύματα, κοσμήματα, έργα τέχνης, έπιπλα), είναι απαραίτητο να μπορεί να αποδειχθεί η «ηλικία» τους. Αν κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, είναι πιο ορθό να ορίζονται και να διαφημίζονται ως vintage είδη.

Retro: Πώς το vintage ήρθε στις πασαρέλες
Είμαι σίγουρη πως πολύ συχνά βλέπεις ρούχα από σύγχρονες εταιρείες και οίκους που θυμίζουν κάτι από vintage, χωρίς να είναι. Αυτή η σύγχρονη τάση ονομάζεται retro.
Στη μόδα, ως retro μπορούμε να χαρακτηρίσουμε κάθε αντικείμενο (ρούχο, παπούτσι, αξεσουάρ) το οποίο έχει εμπνευστεί από παλαιότερα σχέδια και τάσεις, όμως η δημιουργία του χρονολογείται στα τελευταία 20 χρόνια.
Για παράδειγμα, κάποια εταιρεία κυκλοφορεί ένα τζιν παντελόνι καμπάνα βασισμένο στις γραμμές τζιν των 70’s. Το τζιν αυτό είναι retro, σε αντίθεση με τα πρωτότυπα τζιν που δημιουργήθηκαν στα ‘70’s και θεωρούνται vintage.
Το trend των retro συλλογών δεν περιορίζεται στις εταιρείες ευρείας κατανάλωσης. Κάθε σεζόν βλέπουμε πολλούς, εάν όχι τους περισσότερους, ιστορικούς οίκους μόδας να εμπνέονται από παλαιότερα σχέδιά τους και να τα επανεφευρίσκουν με γνώμονα το «σήμερα». Μία θετική απόρροια αυτής της τάσης είναι το γεγονός πως το κοινό μαθαίνει να εκτιμά ξανά από την αρχή κάτι που θεωρούνταν παλιό, καθώς και να προσανατολίζεται στην αναζήτηση vintage κομματιών, όταν θέλει να δημιουργήσει ένα παρεμφερές στυλ.
Δε χωρά, πλέον, καμία αμφιβολία πως η αγορά των vintage αντικειμένων αποτελεί έναν από τους πυλώνες της ηθικής και βιώσιμης μόδας. Αγοράζοντας ένα τέτοιο κομμάτι του χαρίζεις μία δεύτερη ζωή. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο γίνεσαι κάτοχος ενός ρούχου σπάνιου και ποιοτικού, αλλά κάνεις ένα ακόμη βήμα προς τον ηθικό τρόπο ζωής. Από τη μεριά μας, σε παροτρύνουμε να μη φοβάσαι να «χωθείς» σε ένα vintage κατάστημα και να ψάξεις για ώρες. Ας μην ξεχνάμε πως κάτι που για άλλους ήταν «σκουπίδι», μπορεί να είναι ο δικός σου θησαυρός!
Αγαπάς την μόδα που σέβεται τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον; Έλα στην ομάδα μας στο Facebook και το Instagram, για να γράψουμε μαζί το μανιφέστο της μόδας… από την αρχή!