Η καθημερινότητα μας πλέον είναι ένας καταιγισμός διαφημίσεων και προωθήσεων και οι άσκοπες αγορές καραδοκούν παντού! Κάθε διαφήμιση που συναντάς σε βάζει σε μία διαδικασία να αναρωτηθείς κατά πόσο χρειάζεσαι άλλο ένα ρούχο στη ντουλάπα σου ή ένα ακόμα ζευγάρι παπούτσια. Καθώς κάνεις άλλη μία αγορά, βρίσκεις τον εαυτό σου να αναρωτιέται γιατί συμβαίνει αυτό; Σε δεύτερο χρόνο, σκέφτεσαι πόσο non sustainable είναι μία τέτοια, παρορμητική αγορά;
Για αρχή, είναι απαραίτητο να ξεκαθαρίσουμε ότι υπερκαταναλωτισμός μπορεί να υπάρχει και με secondhand, vintage πράγματα. Είναι εξίσου εύκολο να βρεθείς σε ένα über cool second hand μαγαζί και να πάρεις περισσότερα πράγματα από όσα χρειάζεσαι. Η βασικότερη διαφορά όμως είναι ότι αγοράζεις κάτι το οποίο έχει ήδη φτιαχτεί και έχει ήδη αφήσει το αποτύπωμα του στη Γη. Είναι ένα ρούχο, ένα αξεσουάρ ή ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου τα οποία θα αποκτήσουν μια δεύτερη ζωή με σένα. Παρακάτω θα δεις άμεσους τρόπους για να κάνεις πιο συνειδητές, βιώσιμες επιλογές που δε θα σε παγιδεύουν στον φαύλο κύκλο του υπερκαταναλωτισμού.
1. Κάνε λίστα με τις επικείμενες αγορές
Η λίστα θα γίνει προέκταση του χεριού σου. Ξεκίνα να γράφεις αναλυτικά αυτά που χρειάζεσαι και δίπλα τον βαθμό στον οποίο τα χρειάζεσαι για να αποφύγεις φυσικά τις άσκοπες αγορές! Δηλαδή, τώρα που πλησιάζει χειμώνας ξέρεις ότι θα χρειαστείς ένα ζεστό μπουφάν. Τι πιο εύκολο από το να μπεις σε μεγάλο, γνωστό πολυκατάστημα και να πάρεις ένα οποιοδήποτε μπουφάν; Ειδικά αν έχει αλλάξει ο καιρός θα είναι μια βιαστική λύση ανάγκης. Ξοδεύοντας χρόνο στη λίστα, καταλήγεις να κάνεις πιο αποφασιστικές και προμελετημένες αγορές. Αυτό θα σε βοηθήσει στο να μη παίρνεις κατευθείαν ένα ρούχο που θα δεις σε μια targeted διαφήμιση. Θέσε προτεραιότητες στη λίστα και ξεκίνα να κάνεις έρευνα αγοράς πριν καταλήξεις κάπου. Τα thrift stores έχουν ρούχα όλων των εποχών, τα οποία ταξινομούνται ανά είδος. Οπότε μπορείς να προετοιμαστείς εύκολα και για τη νέα σεζόν.
2. Αναζήτησε στο δίκτυο φίλων σου για επιλογές
Πόσες φορές έχουν αποδειχθεί σωτήριες οι ντουλάπες των φίλων μας; Είτε γιατί έχεις να πας σε ένα συγκεκριμένο θεματικό event είτε γιατί θέλεις να πειραματιστείς με το στυλ σου, οι ντουλάπες των άλλων θα είναι η πρώτη σου στάση. Φαντάζομαι και εσύ θα έχεις αγοράσει ένα ρούχο για μια συγκεκριμένη περίσταση και δε το έχεις φορέσει δεύτερη φορά, σωστά; Ακόμα και μια τέτοια κίνηση, θα μπορούσε να θεωρηθεί βήμα προς τον υπερκαταναλωτισμό. Αναγκάζεσαι να πάρεις ένα ρούχο που δε θα χρησιμοποιήσεις σε καθημερινή βάση για να εξυπηρετήσεις έναν σκοπό. Τι καλύτερο από το να δανειστείς ένα κομμάτι από τη γκαρνταρόμπα κάποιου κοντινού σου ανθρώπου και να δώσεις το δικό σου ύφος και στυλ σε αυτό. Την επόμενη φορά που θα έχεις μια τέτοια περίσταση, δοκίμασε το.
3. Πειραματίσου με το στυλ σου με βιώσιμο τρόπο
Κάθε φορά που εμφανίζεται ένα νέο trend, βλέπεις τα προφίλ στο instagram να γεμίζουν με ρούχα και μαγαζιά από όπου μπορείς να το προμηθευτείς. Είναι μεγάλη η επιρροή και ακόμα μεγαλύτερη η όρεξη να δοκιμάσεις και να πειραματιστείς με κάτι διαφορετικό. Καμπανάκι που φωνάζει: Άσκοπες αγορές! Πόσο μάλλον όταν αυτό είναι και τάση της μόδας. Πριν τρέξεις να αγοράσεις το νέο it κομμάτι, επισκέψου για άλλη μία φορά τις ντουλάπες γνωστών και φίλων. Αν είναι ένα vintage trend, μπορεί να υπάρχει στη συλλογή των γονιών σου. Αν είναι ένα bold χρώμα που δεν έχεις συνηθίσει να φοράς, δοκίμασε να το φέρεις για κάποιες μέρες από τη ντουλάπα κάποιου φιλικού προσώπου πριν κάνεις τη μεγάλη αγορά. Πολλές φορές μπορεί να μη συμφωνήσεις με τη νέα τάση ή και να τη βαρεθείς γρήγορα. Προσπάθησε να μην ενδώσεις αμέσως στην αγορά που θα τροφοδοτήσει το καταναλωτισμό.
Καλώς ή κακώς, οι επιρροές του υπερκαταναλωτισμού υπάρχουν σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Το σημαντικό είναι να προσπαθείς ενεργά και έμπρακτα να κάνεις πιο συνειδητές επιλογές οι οποίες θα αποφέρουν καρπούς και για το περιβάλλον αλλά και για τη διάθεσή σου.
Αγαπάς την μόδα που σέβεται τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον; Έλα στην ομάδα μας στο Facebook και το Instagram, για να γράψουμε μαζί το μανιφέστο της μόδας… από την αρχή!